قفسه بندی و چیدمان فروشگاه: نحوه ی طراحی و چیدمان قفسه ها و ویترین ها در فروشگاه می تواند تاثیر مستقیمی بر افزایش سطح خرید مشتریان تاثیر داشته باشد. یعنی با برانگیختن و به اشتیاق آوردن مشتری، می توان انگیزه او را برای خرید آنی افزایش داد.
اصولا نظم، موجب آرامش روحی و زیبایی محیط می گردد. لذا ضروری است که کلیه ی کالا ها به تفکیک و به طور مرتب در قفسه چیده شوند تا علاوه بر افزایش زیبایی فروشگاه، مشتریان بتوانند به راحتی کالاهای مورد نیاز خود را انتخاب نمایند،
ضمن اینکه چیدمان کالا می تواند منجر به کاهش ضایعات گردد.
سطح فروش و چیدمان کالا در فروشگاه باید به گونه ای به بخش های مختلف تقسیم شود که:
امکان رویت، مقایسه و دسترسی به تمام کالاها وجود داشته باشد.
امکان مشاهده نزدیک کالا، امکان لمس و بررسی کالا، امکان مقایسه کالای مشابه وجود داشته باشد.
تعداد کالا باید به اندازه کافی باشد تا جنس به شکل مطلوب قابل رویت باشد.
تمیزی و سالم بودن اجناس از لحاظ بسته بندی.
کالاهایی که از رنگ بندی و بسته بندی زیبا برخوردار است در مکان پر تردد چیده شود.
تمیزی و پاکیزگی و درخشندگی محوطه فروشگاه حتما مدنظر قرار بگیرد.
کالاهایی که مخصوص کودکان است، باید در مسیر دید آن ها قرار گیرد، نه در ارتفاعی بالاتر از قد آن ها و باید به شکل مناسبی ترغیب کننده ذهن کودک باشد.
به طور معمول نمایش عمومی کالاها موثرتر از نمایش افقی آن هاست
با رعایت عوامل بالا هم احساسات مثبت را تقویت می شود و هم انگیزه ی خرید آنی افزایش می یابد.
قفسه های درهم و باریک و نامنظم ممکن است ادراک مصرف کننده را از شلوغی و ازدحام افزایش می دهد و منجر به احساس منفی می گردد
یک چیدمان خوب از دیدگاه بیکر خرید را لذت بخش تر می کند به واسطه ی کاهش استرس دریافتی در خرید و برانگیختن احساسات مثبت.