چند نکته برای فروشگاه لباس : شاید در زمان های قدیم، به دلیل نبودن رقبای بسیار زیاد ، جزییات یک مغازه یا فروشگاه پوشاک ،تاثیر زیادی روی فروش نداشت . ولی امروزه به دلیل افزایش رقبا و فعالیت های مشابه در میادین فروش پوشاک و حاکم شدن شرایط رقابتی بسیار حساس،یک فروشگاه لباس باید به مواردی که بازدهی فروشگاه را بالا میبرد توجه داشته باشد و حتی نکات جزئی را نیز از قلم نیندازد . در این مطلب ، چند نکته برای فروشگاه لباس که می تواند روی این بازدهی تاثیر گذار باشد را از زبان فروشندگان با تجربه بیان نموده ایم.
چند نکته برای فروشگاه لباس
چینش فروشگاه لباس
یکی از اساسی ترین عوامل فروش، چینش یک فروشگاه است . چینش کالا ها و دکور ،یکی از موارد موثر بر روی احساس مشتریست ، چند نمونه از چینش فروشگاه که طبق تجربه ، موفق بوده :
الف) چینشی که در اطراف و نواحی مختلف ،با رگال مزین شده باشد. این چینش ، به مشتری حق انتخاب بیشتری می دهد و دست مشتری برای بررسی لباس ها بازتر است به همین علت ،باعث رضایت بیشتر مشتری میگردد .این چینش ، یکی از برترین چیدمانیست که تاکنون فروشندگان از آن نتیجه ی خوبی گرفته اند .
ب) قفسه بندی معمولا برای شلوار، کفش ، روسری و پوشاکی که نمی توان آنها را روی رگال چید استفاده می شود . اگر این چیدمان را می پسندید باید به چند نکته توجه داشته باشید. دید لباس ها و نورپردازی قفسه ها اهمیت بسیاری در این چینش دارد . اگر قفسه دارای دسترسی نیستند ، بهتر است نمونه هایی ، را جلوی دید قرار گیرد .
رفتار با مشتری
چرا مشتریان شما از خرید خود پشیمان میشوند؟
۱ % می میرند .
۳ % نقل مکان می کنند .
۵ % به توصیه دوستان و وابستگان توجه می کنند .
۹ % به گزینه دیگری که فکر می کنند ارزشمند تر است توجه دارند .
۱۴ % از کالاها و خدمات شما ناراضی هستند .
۶۸ % خرید خود را به علت بی تفاوتی ها متوقف می کنند .
تصمیم بگیرید برای مشتریان خود متفاوت تر باشید .سعی کنید بهترین نوع برخورد با مشتری را داشته باشید تا مشتری های ثابت شما بیشتر شوند. صداقت با مشتری ، یکی از بهترین ترفندها برای جذب مشتری ثابت است. از چاپلوسی زیاد بپرهیزید که باعث بی اعتمادی مشتری می گردد. اگر امکانش را دارید با گرفتن شماره تلفن آنها ، تولدشان را با سیستم های ارسال اس ام اس ، تبریک بگویید تا شما را از یاد نبرند.
محصولات را دسته بندی کنید
دسته بندی لباس های فروشگاه و قرار دادن هرکدام در دسته بندی مشابه ، به مشتری کمک می کند تا دید و اشراف بهتری بر آنها داشته باشد . سردرگمی مخاطبان و مشتریان در انتخاب لباس مورد نظر ، مسلما می تواند اثر منفی و زیان آوری داشته باشد . پس محصولات مشابه را در گروه مرتبط قرار دهید تا دسترسی آسان تری داشته باشند.
حس بویایی و شنوایی را تحریک کنید
می توان با استفاده از خوشبو کننده های مناسب فروشگاه و یک موزیک آرام بخش ( با صدای بسیار پایین ) ، حس بویایی و شنوایی مشتریان و بازدیدکنندگان را تحریک کرد . این روش اگر به درستی اجرا گردد ، حس مناسبی را در مشتری ایجاد خواهد کرد که هم در فروش تاثیرگذار خواهد بود و هم ذهنیت خوبی را برای مشتری ایجاد می کند .
حراجی های مناسب برگزار کنید:
واژه ی حراجی روی ذهن مشتری ، تاثیر بسیاری دارد. در زمان هایی که فروشتان کم می شود، کالاهای خود را حراج کنید تا با فروش بیشتر ، همان سود نصیبتان گردد با تفاوت اینکه مشتری ثابت پیدا می کنید و خواب سرمایه ، به کم ترین حد خود خواهد رسید .
حراجی آخر فصل باعث میگردد تا اجناس فصل ، روی دستتان نماند. پس همیشه آن را در برنامه هایتان قرار دهید تا مجبور نشوید برای فروش کالاهایتان تا سال دیگر منتظر بمانید.
سعی کنید حراجی واقعی داشته باشید. اگر حراجی شما غیر واقعی باشد و قیمت هایتان مانند زمانی باشد که در روز های معمولی می فروخته اید ،مطمئن باشید که مشتری های شما متوجه خواهند شد و دیگر به شما اطمینان نخواهند کرد.
هر از گاهی ویترین را تغییر دهید
دیدن ویترین های تکراری ، برای مشتریان گذری خسته کننده خواهد بود که موجب کاهش جذابیت فروشگاه شماست . با تغییر دوره ای و قرار دادن محصولات و پوشاک جدید در ویترین ، مشتریان محلی بیشتری را جذب خواهید کرد .با این تغییرات می توان کالاهای پر مخاطب را تشخیص داد و به یک آمار نسبی نیز دست یافت.
به ویترین اهمیت دهید
مشتری برای ورود به یک فروشگاه ، اول به ویترین نگاه می اندازد. پس هر چقدر برای ویترین هزینه کردید ، هدر نمی رود. سعی کنید از بهترین ویترین زن ها یا دکوراتور ها استفاده کنید و از مانکن های جذاب و به روز استفاده کنید. بهترین کالاهایتان را در ویترین قرار دهید. به نور پردازی ویترین دقت کنید تا چشم مشتری را خسته نکند. ویترین شلوغ ، جذابیت را تا حد چشمگیری پایین می آورد . رنگهای اصلی را در آن به نمایش بگذارید تا تمامی سلیقه ها را به خود جذب کند. حتما به تناسب ویترین با نوع کار خود نیز توجه داشته باشید .
قیمت و هویت لباس ها را نمایش دهید
شاید از نظر بعضی ها نمایش قیمت ، کاری بی کلاس به نظر بیاید . ولی حقیقت این است که مشتری های زیادی را مجذوب می کند. گاهی به دلیل زیبایی و لوکس بودن ویترین ، مشتری ها فکر می کنند حتما این فروشگاه ، گالاهای گرانی را عرضه می کند.
سعی کنید روی مارک تمامی کالاها، برچسب قیمت بچسبانید و شناسنامه ای برای هر لباس ایجاد کنید. این کار باعث میگردد که مشتری تکلیفش را بداند و از شما و فروشندگان ، زمان کمتری را بگیرد و مدام مجبور به پاسخ در مورد قیمت و نوع محصولات نباشید.
با نمایش هر چند کوچک قیمت بر شیشه ی فروشگاه یا داخل ویترین، مشتری های بیشتری را جذب کنید.
تبلیغات محلی داشته باشید
مسلما جمعیت زیادی از مشتریان یک فروشگاه را، ساکنین محلی تشکیل میدهند. با یک تبلیغات ساده می توانید به تعداد این مشتری ها ، بیافزایید. برای تبلیغات محلی لازم به هزینه ی هنگفت نیست. با پخش تراکت هم این امر، امکان پذیر می باشد .
رفتار با مشتری
سعی کنید بهترین نوع برخورد با مشتری را داشته باشید تا مشتری های ثابت شما بیشتر شوند. صداقت با مشتری ، یکی از بهترین ترفندها برای جذب مشتری ثابت است. از چاپلوسی زیاد بپرهیزید که باعث بی اعتمادی مشتری می گردد. اگر امکانش را دارید با گرفتن شماره تلفن آنها ، تولدشان را با سیستم های ارسال اس ام اس ، تبریک بگویید تا شما را از یاد نبرند.
با حرکت ، جلب توجه کنید
استفاده از اجزای متحرک برای لباس ها ، نظر بازدید کننده را به خود جلب می کند ، هر چند که نباید در این مورد زیاده روی کرد . برای این کار می توان از رگال های چرخشی بهره گرفت .
منبع: /rochi.ir