_
فروشگاه های زنجیره ای SPAR
فروشگاه زنجیره ای SPAR که دفتر مرکزی آن در آمستردام هلند می باشد با بیش از ۱۲۵۰۰ شعبه در جهان فعالیت دارد. در سال ۲۰۱۶ | این فروشگاه از نظر رشد جهانی و گسترش به حدود ۴٫۵٪ رشد رسیده است. رشد سریع اسپار در اروپا با گسترش در بازارهای نوظهور تقویت شد. SPAR به عنوان بزرگترین زنجیره خرده فروشی مواد غذایی دائمی در دنیا، با ۱۲، ۵۴۵ فروشگاه در ۴۴ کشور و گردش مالی جهانی ۳۳٫۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۶ شناخته شد. در سال ۲۰۱۶، SPAR در پنج کشور جدید راه اندازی شد و از طریق شرکای جدید منطقه ای در چین و روسیه گسترش یافت. این سال از لحاظ رشد تعدادی با افتتاح ۳۹۶ شعبه فروشگاه بسیار قوی عمل کرده است.این فروشگاه در حال حاضر در کشور گرجستان دارای ۳۴ شعبه بوده که ۲۹ شعبه آن در تفلیس، ۱ شعبه در کوتائیسی، ۲ شعبه در روستاوی، ۱ شعبه در باتومی و ۱ شعبه در زوگدیدی می باشد. این فروشگاه جایگزین فروشگاه پاپولی در گرجستان شده است.
در جدول ذیل مشخصات فنی و بازدید شده در فروشگاه گنجانده شده است :
لازم به ذکر است که فروشگاههای فود مارت زیر گروه فروشگاههای اسپار می باشند.
فروشگاه های زنجیره ای Nikora
NIKORA در گرجستان دارای ۲۲۶ شعبه می باشد. نیکورا فروشگاه زنجیره ای محلی است که در ۵ سال اخیر در گرجستان رشد بسیار بالایی داشته و با شیوه ای نوین خدمت و محصول خود را به مشتریان عرضه می نماید. شاید به طور قطع این فروشگاه را جزو سردمداران اصلی زنجیره ای این کشور بوده و جایگاه ویژه ای بین مشتریان خود دارد. تصاویر ذیل مربوط به کاتالوگ های فصلی- مناسبتی این فروشگاه زنجیره ای بوده که جهت جلب مشتریان در ورودی فروشگاه و در استندی چوبی – فلزی تعبیه شده است.
فروشگاه زنجیره ای Carrefour
این فروشگاه همانند دیگر شعبش در منطقه خاور میانه از استقبال بسیار بالای مردم برخوردار است. در حال حاضر این فروشگاه در گرجستان حدودا ۱۲ شعبه دارد. نوع چیدمان و نحوه پالت چینی اقلام پروموشنی عینا مشابه هایپر استار تهران می باشد. یکی از موارد قابل توجه در این فروشگاه بن هایی است که در ازای خرید بالای ۵۰ لاری به مشتری داده میشود و بر اساس یک بازه زمانی خاص و پرشدن تعدادی از این بن ها( که به صورت هولوگرام های برچسبی می باشند) به مشتریان کالای برقی خانگی هدیه داده میشود. با توجه به موقعیت های استراتژیک انتخاب شده توسط این گروه زنجیره ای و همانگونه که در بالا اشاره شد مورد استقبال بسیار زیاد مشتریان قرار گرفته اند چرا که بیشترین گروه محصولی را دارد یا به اصطلاع از سیاهی ذغال تاسفیدی نمک در این فروشگاه وجود دارد از کلیه اقلام مورد نیاز آشپزخانه که شامل مایحتاج ضروری چه خوراکی، نوشیدنی الکلی و غیر الکلی) و غذای آماده و نیمه آماده یخچالی و منجمدی و کنسروی گرفته تا کلیه لوازم برقی و اداری و تحصلی و غیره و هر آنچه که مورد نیاز خانواده است.
این فروشگاه تبلیغات تلویزیونی، شبکه های اجتماعی، پیامکی بسیار گسترده ای دارد و مهمترین استراتژی آن برای جذب مشتری shocking price است که در بازه های زمانی قیمت ها را شکسته و با نازل ترین قیمت محصولات خود را عرضه می نماید
فروشگاههای زنجیره ای GOOD WILL
فروشگاه good will به معنی حسن نیت که در واقع مفهوم حسن نیت در قیمت و فروش را می رساند یکی از قدیمی ترین فروشگاه های زنجیره ای در گرجستان می باشد. این فروشگاه با شمایل و ابعادی همچون کرفور، دارای ۵ شعبه در گرجستان می باشد. ولی مانند فروشگاه کرفور از این فروشگاه استقبال بالایی نمی شود و همانگونه که گفته شد رقیب اصلی این فروشگاه شعب کرفور می باشند. شاید با خیال راحت بتوان تخمین زد که مشتریان این فروشگاه | متشکل از یک سوم مشتریان کرفور می باشند.
در زیر برخی از مهمترین شاخص های موثر بر موفقیت فروشگاههای زنجیره ای که توجه و یا عدم توجه به هر کدام می تواند به نوعی موجب تقویت یا ضعف جایگاه یک فروشگاه زنجیره ای نزد مشتریانش شود ارائه شده است.
صداقت با مشتری، مشتری مداری، کیفیت کالاها، پراکنش جغرافیایی، سابقه حضور در صنعت خرده فروشی، اعتبار برند، تبلیغات و بازاریابی، طرحهای ترفیعی و تشویقی، مکان یابی و توسعه فروشگاه، امکانات و تجهیزات، خدمات و تسهیلات رفاهی پارکینگ، خودپرداز و…)، استراتژی و چشم انداز مکتوب، شیوه خرید، مدیریت بازار پردازی، شیوه ارائه تخفیفات، نیروی انسانی، باشگاه مشتریان.