ورودی
در طراحی فروشگاه سه گونه ورودی قابل تأمل است كه نیاز به پیشبینیهای لازم دارند. ورودی مشتريان، ورودی كاركنان و ورودی اجناس و كالاهای قابل عرضه در فروشگاه. در صورت امكان، چنانچه موقعیت فروشگاه، شرايط دسترسی به ساختمان را از جهات گوناگون داشته باشد، بهتر است اين سه ورودی را جدا از هم در نظر گرفت. ولی چنانچه اين شرايط برای فروشگاه فراهم نبوده و راه دسترسی به آن محدود باشد، ناگزير بايد به تعداد كمتر ورودی و يا حتی يك ورودی برای همة موارد بسنده كرد
فروشگاهی دارای یک در ورودی برای مشتریان، سه در برای خروج اضطراری، یک در ورودی برای کارکنان، و سه در برای ورود کالا
ورودی مشتريان بهتر است در فاصلةنزديكی از پاركینگ باشد تا مشتريان بتوانند به راحتی به داخل فروشگاه رفته و پس از خريد به سادگی بتوانند با دست و يا به كمك چرخهای دستی، كالاها و مواد خريداری شده خود را به ماشین برسانند. ورود مشتريان پیاده به فروشگاه را نیز بايد به نحوی شايسته و به گونهای كه با مسیرهای رفت و آمد خودروها و يا محل توقف آنها تلاقی نداشته باشد، پیش بینی كرد
موقعیت در ورودی فروشگاه و نوع آن نیز قابل توجه است. در صورتی كه در ورودی فروشگاه وسط ساختمان باشد و میدان ديد لازم را فراهم كند، مشتری قدرت انتخاب برای گردش داخل فروشگاه را خواهد يافت. در فروشگاههايی ك ِ ه در ورودی در مركز ساختمان نباشد معمولاً مشتريان به جهت خاصی كه در نحوۀ چیدمان داخلی برای آن زمینهسازی شده است، پیش خواهند رفت. به همین دلیل جا دارد كه طراح داخلی به اين نكته دقت داشته و در ورودی و مسیر طی شده پس ِ از آن و نیز در خروجی را بهصورتی پیشبینی نمايد كه از تلاقیهای ناخواستة افراد و يا ازدحام آنها در مقابل در ورود و خروج جلوگیری به عمل آيد. در انتخاب نوع ِ در ورودی نیز شايسته است كه به نحوۀ باز شدن آن و آزاد و خالی بودن پشت آن و عدم برخورد با اشخاص و اشیای داخل فروشگاه دقت كافی مبذول گردد. درهای خودكار (اتوماتیك) از جهت كوتاه بودن زمان باز و بسته شدن و نیز از جهت نیاز نداشتن به دست افراد برای هل دادن، مناسبترند و باعث میشوند تا مشتريان پس از خريد به راحتی بتوانند با دست پر از آنجا خارج گردند. رعايت عرض مناسب درهای ورودی و خروجی و در نظر گرفتن درهای خروجی اضطراری مطابق با ضوابط نیز از ديگر مواردی است كه بايد رعايت گردد