طراحی فروشگاه
از جمله مهم ترین عوامل موفقیت یک خرده فروشی حداکثر اسـتفاده از فضـاي قابـل دسـترس یـک فروشگاه می باشد. به این منظور لازم است توازنی بین طراحی فروشگاه و بازارپردازي هاي مورد نیاز در آن ایجاد گردد. فضاي اختصاص داده شده به گروه محصولات مشخص، در فروشـگاه هـا بـر اسـاس میـزان در خواست مشتریان و یا تجزیه و تحلیل در مورد سود و سطح فروش از هر ناحیه از فروشگاه برآورده می شود.
بر این اساس به بخش هاي با کارکرد زیاد، فضـاي بیشـتري اختصـاص داده مـی شـود. در زمـان طراحـی فروشگاه باید به انواع ابزار ها و وسایل در دسترس خود توجه نمود. امروزه انواع وسـیعی از تجهیـزات بـراي برآورده کردن نیازمندي هاي ویژه در دسترس می باشند. این تجهیرات شامل قفسه هاي سربازي است کـه در ابعاد، اشکال و ظرفیت هاي گوناگون قرار دارند. قفسه ها باید طوري طراحی گردند که از ظرفیت و بهره وري هر سانتی متر مربع از فضاي فروش حداکثر استفاده را نمـود و همچنـین باعـث دسترسـی آسـان تـر مشتریان به کالا ها گردد.توجه به فضاي داخلی و نحوه تقسیم بندي پلان هـا، نقـش مهمـی را در سـاختار معماري یک فروشگاه برعهده دارد. طراحی فضا با انعطاف پذیري بالا و تنوع پذیر از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح می تواند کارکردهاي مختلفی را بپذیرد و این در حالی است که مخاطب احساس رضایت بیشتري از فضا خواهد داشت.استفاده از جدا کننده هاي سبک و قابل حمل، شفاف سازي، رنگ بندي هاي متناسب با نیازهاي موجود، تنوع مصالح و توجه به نحوه قرار گیري و تعامل ما بین فضا هاي مختلف از جملـه ویژگـی هایی هستند که در کنار ساختار خاصی که براي یک پلان معماري فروشگاه در نظر گرفته شده است، مـی تواند بر فضاي آن افزوده و حتی قسمتی از مشکلات آن را حل کند. از طرف دیگر معماري داخلی فروشگاه به لحاظ معیارهاي روانشناسی اهمیت بسیاري دارد میزان امنیت، صمیمیت، شور و هیجان و آرامش موجود در یک فضا را می توان با راهکارهاي مناسب تشدید یا تضعیف نمـود.
دربسـیاري از سـاختمان هـا، فضـاي تشکیل دهنده می تواند اثر دعـوت کننـدگی )جـذب( داشـته باشـد یـا بـالعکس. از ابتـداي مکـان ورودي ساختمان، وجود درب هاي متوالی که همه شکل یکسانی دارند باعث گیج شدن افراد می شـود. بنـابر ایـن لازم است درب ورودي از فضا تفکیک شود. یک خرده فروشی خوب بر پایـه ي یـک طـرح و برنامـه ریـزي خوب در فروشگاه مشخص می شود. اگر مشتریان نتوانند به راحتی در فروشگاه حرکت کنند فرصتی بـراي خرید به صاحب فروشگاه نمی دهند. یک قانون ساده جریان ترافیکی بدین صورت تعریـف شـده اسـت کـه مردم تمایل دارند که از سمت چپ به راست در جهت عقربه هاي ساعت حرکت کنند. بنابراین، اگر شما درسمت چپ فروشگاه باشد، می توانید جریان ترافیکـی در سراسـر فروشـگاه را بـه خـوبی هـدایت نماییـد و همچنین لازم است توجه گردد که، صندوق ها را نباید در سمت چپ یعنی جایی که ورودي فروشگاه است قرار داد. بلکه باید آن ها را در جایی قرار داد که یک چرخش را در سراسـر فروشـگاه تشـویق نماییـد. ایـن مکان را می توان به صورت جذابی طراحی نمود، چرا که آخرین شانس براي فـروش اسـت. همچنـین مـی توان نیاز هاي کوچک )مانندآبنبات ها، آدامس ها و باتري ها در یک سوپر مارکت( را در کنـار آن هـا قـرارداد
ارتفاع قفسه ها*:
دسترسی آسان به محصول در قفسه ها، موجب می شود که مشتریان به راحتی محصول مورد نظـر را انتخاب و نیز زمان کمتري را از دست می دهند. قفسه بندي از نظر ارتفاع و تعداد طبقات تـاثیر مهمـی در رفتار مصرف کننده دارد)